سلیمی نمین: قالیباف قانون عفاف و حجاب را به تعویق میاندازد | وقتی قوه قضاییه و دولت ابهام دارند باید بیشتر تامل کنیم
رویداد۲۴| عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا در گفتوگویی با «خبرآنلاین» از لزوم و احتمال تعویق ابلاغ قانون عفاف و حجاب میگوید.
*آقای سلیمی نمین! رئیس جمهور از ابهام در قانون عفاف و حجاب میگوید، به نظر شما پزشکیان از چه طریقی میتواند این قانون را اجرا کند؟ منظور به نحوی است که با انتظارات جامعه از پزشکیان تطبیق داشته باشد؟
جامعه ما بیش از هر زمانی، نیاز به وفاق دارد، یعنی باید سعی کنیم، مسائل را از طریق رسیدن به یک تفاهم عمومی حل کنیم، لذا اشکالی ندارد که ما در مسائلی که بعضاً اختلاف نظر داریم، تأمل بیشتری صورت بگیرد. از فحوای موضع گیری رئیس قوه قضائیه این گونه بر میآید که حتی ریاست قوه قضائیه که مسئول حسن اجرای این قانون است، هم ایراداتی نسبت به آن دارد، البته صراحتاً اعلام کرد که اگر تبدیل به قانون شود آن را اجرا خواهیم کرد، اما در عین حال ایراداتی را هم در این زمینه به صراحت اعلام کرد.
وقتی قوه قضاییه و دولت درباره قانون حجاب ابهام دارند چرا تامل بیشتری نکنیم؟
وقتی قوه قضائیه در مورد قانون عفاف و حجاب ابهام دارد، از نظر قوه مجریه هم دارای ابهاماتی است، چرا در این زمینه تأمل بیشتری نکنیم، مجلس با تأمل داشتن در این مسئله مانند برگزاری نشست و سمینار، و لحاظ کردن نظرات مختلف، آخرین جمع بندی خود را درباره این قضیه ارائه کند. همه قطعاً در یک چیز متفق هستیم و آن هم این است که جامعه سالمی داشته باشیم، جامعهای داشته باشیم که خانواده در آن از برخی تعارضات مصون نگه داشته شود، تضعیف نشود چراکه تضعیف نشدن آن به نفع بانوان کشور است.
به این معنی که اولین قشری که بابت تضعیف خانواده زیان میبیند، قشر بانوان است و بعد هم فرزندان یعنی کودکانی که نیاز به حمایت جدی خانواده دارند، ضربه میخورند. فکر نمیکنم در این بحث اتفاق نظر نداشته باشیم که آنچه به نام حجاب مطرح میشود، منافع خانواده و به ویژه بانوان را در بر دارد؛ لذا اگر این اتفاق نظر را داریم، بنابراین برخی از ابهامات را حل کنیم، من فکر نمیکنم در ایران کسی ضد خانواده باشد و بخواهد خانواده را با ولنگاری و رفتارهای خودخواهانه تضعیف کند.
فکر میکنم قشر فهیم در قوای قضائیه، مجریه و مقننه و سایر مراکز در این قضیه متفق هستند و قوانین اسلامی را در این زمینه حافظ مصالح میبینند، منتها در اینکه چگونه ما چارچوبی برای رفتار داشته باشیم که حریم خانوادهها را نشکند و آنها را دچار مشکل نکند، بحث و اختلاف داریم.
قالیباف ابلاغ قانون عفاف و حجاب را به تعویق میاندازد
به نظر من این اختلاف بسیار سازنده است و من هم معتقدم که باید تأمل بیشتری کنیم، چون بحثی است که همه اقشار و گرایشها را در بر میگیرد، از این رو باید و حتماً حتی المقدور تلاش شود که وفاق در این قضیه صورت بگیرد. من نمیگویم صد در صد به وجه مشترک میرسیم، اما در عین حال باید تلاش خود را در این وادی انجام دهیم، در نتیجه فکر میکنم خیلی بهتر است که ابلاغ این قانون به تعویق بیافتد.
*به نظر شما قالیباف ابلاغ قانون عفاف و حجاب را به تعویق میاندازد؟
به نظرم به تعویق میاندازد.
*با چه علتی؟
بعد از اظهارنظر او، محسنی اژهای به عنوان رئیس قوه قضائیه صحبت کرده و گفته این قانون اگر ابلاغ شود، اجرا میکنیم، اما در عین حال این ایرادات را دارد، این بحث اژهای بعد از صحبتهای قالیباف انجام شده و از این نظر فکر میکنم، قالیباف باید این مورد را رعایت کند مخصوصاً اینکه قوه قضائیه مهمترین حلقه اجرایی شدن قانون عفاف و حجاب است و اگر مهمترین حلقه نسبت به این مسئله ایراداتی داشته باشد، طبیعی است که باید حتماً تأملی درباره آن صورت بگیرد.
*فکر میکنید خود مجلس قانون عفاف و حجاب را اصلاح میکند و یا منتظر لایحه دولت در این زمینه میماند؟
در این مورد نمیتوانم بگویم چه اتفاقی خواهد افتاد منتها حتماً در هیئت رئیسه مجلس این مطلب مورد توجه قرار خواهد گرفت.
قطعاً در بین ائمه جمعه هم در مورد قانون عفاف و حجاب اختلاف وجود دارد
*با وجود اختلاف نظرهایی که درباره قانون عفاف و حجاب وجود دارد، به نظر شما چرا حامیان اصلی این قانون بر اجرای زودهنگام آن تأکید میکنند؟ کما اینکه ائمه جمعه و از جمله علم الهدی درباره اجرای سریعتر قانون عفاف و حجاب دولت را مورد عتاب و خطاب قرار داد.
قطعاً در بین ائمه جمعه هم در مورد قانون عفاف و حجاب اختلاف وجود دارد، تردیدی نیست امکان دارد که برخی از ائمه جمعه نظرات دیگری هم داشته باشند که اشکالی ندارد. در حقیقت تأکید بر روی این است که اگر مورد قانونی شد باید اجرا شود که من هم این نکته را قبول دارم، اژهای هم قبول دارد و میگوید اگر تبدیل به قانون و ابلاغ شد، همگی موظف به رعایت آن هستیم ولو اینکه شبهاتی داشته باشیم.
*از یک طرف انتقادات ائمه جمعه نسبت به دولت برای اجرای قانون عفاف و حجاب را داریم و از طرف دیگر شاهد آشفتگی در برخی از کشورها از جمله سوریه، لبنان و عراق هستیم، در این شرایط چقدر لازم است که انسجام داخلی را حفظ کنیم؟
ما در همه موارد باید از سیاسی کردن مسائل پرهیز کنیم. سیاسی کردن مسائل خیلی در کشور اتلاف انرژی ایجاد میکند و ما را دچار مسائل زیادی خواهد کرد. برخی از آقایان در محیط خیلی بستهای هستند که باید حتماً از آن محیط بستهای که در آن قرار گرفتند خارج شوند، نظرات مختلف و متفاوت را مدنظر قرار دهند. در حال حاضر برخی ائمه جمعه داریم که نشان میدهد ارتباط آنها با اقشار مختلف جامعه خیلی خوب است و میتوانند جمع بندی درستی از مسائل جامعه داشتند، از آن طرف برخی ائمه جمعه متأسفانه این ارتباطات فراگیر را ندارند و این موردی نیست که از علت وجودی ائمه جمعه انتظار داریم.
علم الهدی براساس اطرافیان خودش در مودر جامعه قضاوت میکند
یکی از وظایف ائمه جمعه این است که چتری برای همه گرایشهای فکری باشند، یعنی همه گرایشهای فکری را پوشش دهند، اما متاسفانه تعدادی از ائمه جمعه به ویژه آقای علم الهدی خودشان را در محیطهای خیلی بستهای قرار دادند و براساس اطرافیان خودشان، قضاوت میکنند که به نظر من خیلی جمع بندی درستی عاید آنها نمیشود. البته این مطلب در مورد سایر بخشهای جامعه هم صادق است به این معنی که باید سعی کنیم در همه بخشهای جامعه ارتباط فعالی برای درک و فهم نظریات داشته باشیم.
و سپس بايد پزشکيان ابلاغ کند برای اجرا
و دوربينهای خلافت خيره خواهند شد به زنان
که چه زمانی زنی روسری سرش نبوده
حالا که روسری سرش نبوده ، ميليونها تومن بايد بدهد
زنی اگر در رستوران با همسرش و فرزندش برود
و يک لحظه روسری از سرش بييفتد
5 ميليون تومن جريمه به حسابش نوشته ميشود
و اگر دوباره اين اتفاق بيفتد 5 ميليون به 15 ميليون تبديل ميشود
يا زنی اگر پشت خودرو ، يک لحظه روسری سرش نباشد ، همينطور
بقيه که رأی ندادند بايد اين وضع را تحمل کنند
تا اين 40-50 درصد که رأی دادند ، به خودشون بيان
راه ديگری نيست
اگر خلافت به قران استناد ميکند
کجای قران آمده که اگر زنی روسری سرش نبود
يا اصلا هر لباسی تنش بود
بايد اينقدر درهم و دينار ( طلا و نقره ) به حکومت بدهد
هيچ مجازاتی برای نوع پوشش زن در قران نيامده
خلافت به مردم کار داره و يقه مردم رو گرفته
و معلوم نيست از مردم چه ميخواهد